کد خبر : 209621
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1403 - 21:22

اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟

اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟

در سال‌های اخیر شاهد ورود فناوری لیزر در صنایع و حوزه‌های مختلف هستیم. بطوری دستگاه‌های لیزر به یکی از بایدهای کار در صنعت برشکاری، حکاکی و البته پزشکی و زیبایی تبدیل شده است. دستگاه‌های لیزر همان طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد بر پایه امواج متمرکز و قدرتمند لیزر بنا شده‌اند. از همین

در سال‌های اخیر شاهد ورود فناوری لیزر در صنایع و حوزه‌های مختلف هستیم. بطوری دستگاه‌های لیزر به یکی از بایدهای کار در صنعت برشکاری، حکاکی و البته پزشکی و زیبایی تبدیل شده است. دستگاه‌های لیزر همان طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد بر پایه امواج متمرکز و قدرتمند لیزر بنا شده‌اند. از همین رو کار با آن در کنار مزایای منحصر به فرد نیاز به رعایت یکسری نکات ایمنی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین این موارد پوشیدن عینک مخصوص محافظ چشم در حین کار با لیزر است. پس اگر شما نیز از کاربران لیزر هستید به یاد داشته باشید که رعایت نکات ایمنی مهم‌ترین موضوعی است که باید همواره توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. برای پی بردن به اهمیت این موضوع سعی کرده‌ایم به بررسی سوال اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟ بپردازیم.

عینک لیزر سی او 2

کاربرد انواع دستگاه های لیزر در صنایع مختلف

در دنیای مدرن امروزی پیش بردن کارها بدون استفاده از فناوری لیزر عملا غیر ممکن شده است. به این صورتکه در سایه دستگاه‌های لیزر در صنایع مختلف شاهد تولید محصولات با کیفیت بالاتر با ظرافت بیشتر هستیم. اگر بخواهید دقیق‌تر به کاربرد انواع دستگاه های لیزر در صنایع مختلف بپردازیم، این موارد عبارتند خواهند بود از:

  • برش لیزری
  • حکاکی و علامت گذاری
  • جوشکاری لیزری
  • پزشکی و زیبایی
  • خوردروسازی
  • و ….

اصلی‌ترین دلیل برای ورود دستگاه‌های لیزر در حوزه‌های مختلف، انرژی بالای امواجی هستند که در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به طوری که به کمک فناوری لیزر سرعت کارها بیشتر شده است. از همین رو لیزر را می‌توان یکی از بایدهای دنیای مدرن امروزی در عرصه‌های مختلف دانست.

عینک ایمنی لیزر در حوزه‌های مختلف کاری

همان طور که گفته شد در دستگاه‌های لیزر از امواج قدرتمندی برای پیش بردن دقیق‌تر و سریع‌تر کارها استفاده می‌شود. از همین رو هر چند کار با این دستگاه‌های منحصر به فرد از مزایای قابل توجهی برخوردار هستند اما عدم توجه به نکات ایمنی نیز می‌تواند با عوارض و مشکلات جدی همراه باشد. اصلی‌ترین موضوع در خصوص ایمنی لیزر مربوط به پوشیدن عینک محافظ چشم در حین کار است. توجه داشته باشید که عدم پوشیدن عینک در حین کار با لیزر می‌تواند با آسیب‌های غیر قابل جبران همراه باشد. مهم نیست دستگاه لیزر در کدام یک از حوزه‌های صنعتی و یا پزشکی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در هر صورت اپراتور و دیگر افرادی که در محیط کار حضور دارند، موظف به پوشیدن عینک محافظ لیزر هستند.

اطلاعات بیشتر در مورد عینک لیزر: https://iranlasers.com/product/laser-eyewear/

علاوه بر بحث آسیب چشمی، در خصوص ایمنی لیزر توجه به آسیب‌های پوستی نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. به طوری که تابش غیر استاندارد امواج لیزر به پوست نیز می‌توانند با عارضه‌های جدی همراه باشند. البته از آنجایی که صدمه‌های پوستی در رتبه دوم آسیب‌های لیزری قرار دارند، به نسبت از اهمیت کمتری برخوردار هستند. در ادامه به بررسی تک تک آسیب‌های چشمی و پوستی ناشی از لیزر پرداخته‌ایم.

عینک لیزر کیوسوئیچ

آسیب‌های احتمالی ناشی از لیزر

طبق مطالب فوق می‌توان اصلی‌ترین آسیب‌های ناشی از کار با لیزر را در دو گروه چشمی و پوستی قرار داد. البته این به معنای خطرناک بودن کار با لیزر نبوده و در صورت رعایت نکات ایمنی جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود:

  • آسیب‌های چشمی ناشی از لیزر

چشم انسان قادر به تحمل محدوده خاصی از طیف نوری است. به طوریکه در صورت تابش نور با طول موجی در خارج از محدوده طبیعی، بافت‌های چشمی دچار آسیب خواهند شد. حال با توجه به این موضوع که امواج لیزر در محدوده خارج از نور طبیعی قرار دارد، برخورد آن با چشم بسیار زیان‌بار تلقی می‌شود. امواج لیزر بسته به توان و انرژی که دارند، با آسیب به اعضای مختلف چشم همراه خواهند بود. به عبارتی دیگر در پاسخ به سوال اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟ باید بگوییم می‌توان شاهد آسیب به قرنیه، شبکیه، عدسی و یا دیگر بافت‌های چشم بود. آسیب‌های وارده به چشم در نتیجه امواج لیزر می‌توانند ماندگار بوده و غیر قابل جبران باشند. از همین رو کارشناسان تاکید به پوشیدن عینک محافظ مخصوص لیزر در حین کار با آن دارند.

  • آسیب‌های پوستی ناشی از لیزر

پوست انسان قدرت جذب طیف موج‌های ماورابنفش تا مادون قرمز را دارد. البته قدرت نفوذ امواج با طیف مرئی در پوست نسبت به دو طیف ماورابنفش و مادون قرمز بیشتر است. از همین رو پرتو لیزر می‌تواند با عوارضی چون سرخی و التهاب، سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست همراه باشد. البته ناگفته نماند لیزرهای پزشکی با توجه به طول موج قابل دریافت توسط بافت پوستی طراحی می‌شوند. از همین رو اغلب آسیب‌های پوستی لیزر در حوزه‌های صنعتی رخ می‌دهند. در زمینه پزشکی در صورت استفاده از دستگاه استاندارد با تنظیمات دقیق و اپراتور مجرب جایی برای نگرانی نخواهد بود.

تاثیر عینک لیزر بر سلامت چشم

در پاسخ به سوال اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟ گفتیم بافت چشم با آسیب‌های جدی روبرو خواهد بود. از همین رو اصلی‌ترین نکته ایمنی لیزر پوشیدن عینک در حین کار با آن است. حال اگر بخواهیم خلاصه‌وار به تاثیر عینک بر سلامت چشم بپردازیم، باید بگوییم عینک از ورود اشعه‌های مضر لیزر به چشم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید آسیب‌های چشمی امواج لیزر می‌توانند ناشی از سه مورد زیر باشند:

  • تابش امواج مستقیم لیزر به چشم
  • تابش امواج انعکاسی لیزر به چشم
  • تابش پرتوهای پراکنده لیزر به چشم

از همین رو حتی اگر فردی در فضایی که امواج لیزر ساطع می‌شوند قرار گرفته و حتی مستقیما به نور حاصل از آن خیره نشود، باز هم در معرض خطر آسیب‌های چشمی خواهد بود. این آسیب‌ها گاها می‌توانند به قدری خفیف باشند که در کوتاه مدت فرد متوجه آن نباشد. در صورتی که با بالا رفتن سن و گذر زمان تاثیرت منفی خود را نشان خواهند داد. از همین‌رو همه افراد حاظر در محل کار با لیزر ملزم به رعایت نکات ایمنی و بخصوص پوشیدن عینک هستند.

آسیب‌های ناشی از لیزر بر چشم

همان طور که گفته شد امواج لیزر می‌توانند بافت‌های مختلف چشم را تحت تاثیر خود قرار دهند. این آسیب‌ها بسته به شدت امواج لیزر شامل تاری دید، دید دوگانه و دید انحرافی خواهند بود. در برخی موارد آسیب‌های چشمی به قدری جدی هستند که می‌توانند باعث از بین رفتن کامل بینایی فرد نیز گردند. میزان آسیب‌های چشمی در نتیجه امواج لیزر با توجه به شدت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد:

  • امواج UVA (طول موج ۴۰۰-۳۱۵ نانومتر) اغلب با آسیب به سطح چشم و عارضه‌ای همچون آب مروارید همراه هستند.
  • امواج UVB (طول موج ۳۱۵-۲۸۰ نانومتر) و UVC (۲۸۰–۱۰۰ نانومتر) احتمال آسیب به قرنیه و عدسی چشم را دارند. در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر این امواج با عارضه‌های خطرناک همچون کوری همراه خواهند بود.
  • امواج نور مرئی (طول موج ۷۶۰-۴۰۰ نانومتر) و مادون قرمز (طول موج ۱۴۰۰–۷۶۰ نانومتر) توسط شبکیه چشم جذب می‌شوند. از همین رو باعث کوری، سوختگی و ضایعات در شبکیه می‌گردند.
  • امواج مادون قرمز (طول موج ۱۴۰۰ – ۷۶۰ نانومتر) قرنیه چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از همین رو در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن باعث سوختگی قرنیه می‌شوند.

به عنوان یک نکته مهم لازم به ذکر است، هرچه انرژی ساطع شده از دستگاه لیزر بالا باشند احتمال آسیب‌های چشمی حاصل از آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین زاویه تابش لیزر با آسیب‌های چشمی رابطه عکس دارد؛ چراکه هر چه زاویه برخورد به چشم کوچک باشد نقطه تصویر بر روی شبکیه کوچک‌تر می‌گردد. در نتیجه چگالی انرژی متمرکزتر خواهد بود. با توجه به توضیحات فوق پاسخ سوالِ اگر موقع لیزر عینک نزنیم چه می‌شود؟ واضح و آشکار است. عدم رعایت این نکته با آسیب‌های جدی و مادام العمر همراه خواهد بود.

قیمت و خرید عینک ایمنی لیزر

چنانچه بدلیل شرایط کاری مجبور به استفاده از دستگاه‌های لیزر هستید، پوشیدن عینک محافظ لیزر امری ضروری برای شما می‌باشد. البته توجه داشته باشید هر دستگاه لیزر عینک مخصوص خود را دارد. بطوریکه از یک عینک واحد نمی‌توان برای جلوگیری از خطرات احتمالی حین کار با تمامی انواع دستگاه‌های لیزر استفاده کرد. کارشناسان حفاظت پرتو، مناسب‌ترین عینک را متناسب با دستگاه لیزر به شما پیشنهاد می دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 12 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمونه رپورتاژ آگهی موفق در ایران

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح